Ismeri az irodai munkavégzés veszélyeit?

Munkavédelem a hatékony irodai környezet kialakításáért

A munkavédelem területén megkerülhetetlen 50/1999. (XI.3.) EüM rendelet nagyon fontos abból a szempontból, hogy jövőbeni munkahelyek tervezését rendszerszemlélet határozhassa meg. Ez minőségi ugrást jelent az eddigi szemlélethez képest.

A rendelet meghatározza a munkaállomások tervezésének és kialakításának minimális követelményeit annak érdekében, hogy munkatársaid egészséges és biztonságos munkakörülmények között hozhassák ki magukból a legjobb teljesítményt a munkahelyükön.

Vegyük is végig a legfontosabb előírásokat, ajánlásokat a munkaállomások kialakításával kapcsolatban.

Akkor tudod fenntartható szinten biztosítani a munkavédelem követelményeinek megfelelést, ha már a tervezési fázisban is gondolsz ezekre:

A munkaállomásokat úgy tervezzétek, hogy azok megfelelő munkakörnyezetet biztosítsanak a munkatársak számára. A tervezés során mindenképp vegyétek figyelembe a munka jellegét, a munkahelyi ergonómiai követelményeket, az egészségvédelmi előírásokat, a biztonsági előírásokat és nem utolsó sorban a kényelmi szempontokat.

A munkaasztal méretét és kialakítását úgy határozzátok meg, hogy elég hely legyen a számítógépes perifériák, a munkavégzés során keletkezett és felhasznált iratok rugalmas elrendezéséhez. Több szempontból is fontos, hogy olyan asztalok legyen kiválasztva, amely tükröződéstől mentes anyagból készült.

A lényeg az, hogy a tervezés végén, olyan ergonómikus, dinamikus munkahelyeket kapjatok, melynek lényege, hogy a billentyűzet, az egér a munkafeladatnak legmegfelelőbb munkapozícióban és elrendezésben lehessen. Arra is figyeljetek, hogy a számítógépes munkavégzés esetén a monitor megfelelő pozícióba, a felhasználóval szembe kerüljön és legyen kényelmes lábtér az asztal alatt. Ha ezeket betartjátok, akkor tud szimmetrikus testhelyzetet felvenni a kollégád a feladatai ellátása közben. Ha a munkatársak egész nap ülő munkát végeznek, akkor ne feledkezzetek meg a munkaszékek minőségéről, használhatóságáról sem. Fontos, hogy egyedileg, az egyes kollégák igényeihez igazítható legyen üléshelyzet magassága és mélysége, a háttámasz magassága, valamint az ülés szélessége.

Most, hogy alaposan megterveztük a munkatársaink közvetlen munkakörnyezetét, nézzük körül az irodában.

A munkavállalók hétköznapjaik nagy részét mesterséges fények közt tölti, könnyen belátható, hogy az optimális munkakörnyezet kialakításában kiemelkedően fontos szerep jut annak, milyen mértékben és milyen fényforrások beiktatásával kompenzálható a természetes fény hiánya.

A munkaállomásokat a törvényben meghatározottak szerint is megfelelő világítással kell ellátni, de ez a hatékony munkavégzéshez is evidens követelmény. Lehetőség szerint minél több természetes fényt biztosítsunk az irodában, de ahol ez nem elegendő vagy előfordul az éjszakai munkavégzés ott minden esetben gondoskodjunk megfelelő mesterséges világításról. Fontos, hogy akár beltéren, akár kültéren kell munkát végezni, minden esetben biztosítani kell a megfelelő minőségű és mennyiségű világítást, a munkavégzés időtartamától függetlenül.

Ahhoz, hogy a munkahelyi hatékonyságot, a munkatársak elégedettségét, jó közérzetét és nem utolsó sorban egészségét szavatolni tudjuk, az irodai hőmérsékletre is érdemes kellő figyelmet fordítanunk. A munkahelyeken a hőmérsékletet mindig úgy kell beállítani, hogy az megfelelő legyen a munkavégzéshez és a dolgozók egészségéhez. Bár az enerigiaválsághoz kapcsolódóan a jogszabályi követelmények egyes pontjai megengedőbbek, mégis inkább azt javasoljuk, hogy lehetőség szerint a hűtő- és fűtő berendezések fejlesztésével optimalizáljátok az energiaköltségeket. Tapasztalataink alapján a nem megfelelő munkahelyi hőmérséklet nem csak elégedetlenséget szül a munkavállalók között, de a megnövekedett betegállományban töltött napok száma a termelékenységet is befolyásolhatják.

A gondosan megválasztott irodai hőmérséklet növeli a munkahelyi hatékonyságot

A hőmérséklet mellett ne feledkezzünk meg a szellőzésről sem. A munkaállomásokon biztosítsatok jó minőségű friss levegőt a munkatársaknak. Arra fokozottan figyeljetek, hogy a dolgozók ne lélegezzenek be mérgező anyagokat, a munkaterületen ne alakuljanak ki kellemetlen szagok.

Itt szükséges megemlíteni a Legionella által okozott fertőzési kockázatot. A legionella egy baktérium, a legionellózis kórokozója. A legionellózis olyan légúti megbetegedés, ami emberről emberre nem, csak környezeti, legionellával fertőzött aeroszol útján terjed. Tünetei, kórlefolyása különböző súlyosságú lehet, de esetenként halálos kimenetelű emberi megbetegedést okozhat.

A 49/2015. (XI. 6.) EMMI rendelet 2.§ f) pontja alapján Legionella-fertőzési kockázatot jelentő létesítmények: olyan közforgalmú létesítmények, amelyekben Legionella-expozíció szempontjából kockázatot jelentő közegek találhatóak.

A legionellával kapcsolatosan sokan csak a klímaberendezések rendszeres tisztítására gondolnak, de fokozott kockázatot jelenthetnek még:

  • Használati melegvíz rendszerek
  • Közfürdők
  • Medencés fürdők
  • Ivóvíz hálózatok
  • Légkezelő rendszerek és nedves hűtőtornyok
  • Munkahelyi közösségi fürdők
  • Fogászati kezelőegységek
  • Szobai párásító, nedves légmosó tartálya
  • Párakapu, köztéri párafúvó, nagynyomású vizes tisztító tartálya
  • Szökőkutak vize
  • Mesterséges vízesés, illetve egyéb vizes látványelem
  • Közvetlenül melegvíz előállítására használt napkollektor

      Az létesítmények üzemeltetőinek vagy tulajdonosának a létesítményen belül minden kockázatot jelentő közegre vonatkozóan értékelnie kell a legionellára vonatkozó kockázatokat és a kezelésükről gondoskodnia kell.

      A fenti feltételek csak betekintést nyújtanak abban, amiket a jogszabályi követelmények meghatároznak, ugyanakkor ezek betartása egy hatékonyabb, termelékenyebb biztonságosabb szervezetet megalapozásához elengedhetetlenek.

      Tudjuk, hogy a számos rendelet, törvény, jogszabály között könnyű elveszni. Az is biztos, hogy a tevékenységetekre csak egy részük vonatkozik, de még az is lehet, hogy egyes területeken kivételeket is lehet alkalmazni. Annak érdekében, hogy könnyedén átláthassátok azt, hogy milyen területeken segíthetitek a jogszabályi megfelelést, valamint a munkatársaitok biztonságos munkavégzését, mi egy ingyenes, személyes találkozó keretében felmérjük a nálatok felmerülő kockázatokat és elmondjuk, hogy hogyan tudunk költséghatékonyan segíteni azok megoldásában.

      A cikk írója Vadász Dániel munkavédelmi szakmérnök, tűzvédelmi főelőadó, környezetmérnök, munkavédelmi szakoktató

      Share

      Comments (No Responses )

      No comments yet.

      Vélemény, hozzászólás?